de vragen van Plato

Plato    vraagt bij de vorige serie :

Ik vraag me af of die foto’s nog beter kunnen.   Volgens mij niet.  Maar ik ben een slechte fotograaf. Kun je er eens wat   over zeggen op de weblog.  Waar let je nou op en wat had er nog beter gekund?   Een leek als ik ziet dat soort dingen niet.

Je let op heel veel dingen Plaat ,dingen als de scherpte en het onderwerp , de compositie en het licht … Ik zal je een paar voorbeelden laten zien.

Bijvoorbeeld deze foto

Met de compositie is niet veel mis  maar het  beestje zat op een donkere dag op een donkere plek. Ik heb de ISO waarden op 1000 moeten zetten om hem in ieder geval nog te kunnen zien…..en toch heb ik de foto nog moeten nabewerken want het was allemaal erg donker. Dan mis je meteen scherpte en  de foto vertoond ruis.   Dan is het bij het maken van dieren foto`s van belang dat je een mooie rustige foto maakt waarbij de omgeving niet al te storend werkt . Vanmorgen maakte ik een foto van een eekhoorntje tussen allerlei takken.

1aDSC_9725.jpg
Daar word je niet vrolijk van Plaat. Inderdaad Eekie staat er op maar de omgeving is wel heel erg storend. Ook is het mooi als er iets gebeurt op de foto…..zoals bij voorbeeld het koppie dat de eekhoorn trekt op deze opname.

De serie die ik gemaakt heb van de eekhoorn in de malusappelboom is lijkt mij wel echt geslaagt  maar ik ga er eentje opsturen naar Deel de natuur en dan ben ik benieuwd  of ze geplaatst worden wat er eventueel over gezegd wordt.   Voor een mooi voorbeeld van een opname waar iets gebeurt moet je eens even hier kijken  KLIK . En een heel bijzondere foto vind ik deze foto van Roeselien Raimond  KLIK . Nu ken ik Roeselien persoonlijk en ik weet dat ze uren en uren kan besteden aan het maken van die ene super opname. kijk eens naar deze foto Plaat KLIK en bedenk dat ik nog nooit een vliegende libel heb kunnen vastleggen. Ik schiet altijd mis! 

Gelukkig maakte ik vanmorgen ook nog een foto waar ik zelf wel blij van werd. Hoewel de omgeving best druk is en de staart van Eekie er net niet helemaal op staat vind het ik het licht wel heel geslaagd en de concentratie op het snuitje treft mij , ook omdat ik weet dat Eekie mij gezien had en zich afvroeg of het nog wel veilig was.   1aDSC_9745.jpg

8 gedachten over “de vragen van Plato

  1. Ik vind je uitleg verhelderend, Artmus. Het toont bovendien aan dat je er met een goed toestel nog niet bent. Je moet het zien en je moet geduld hebben. En tijd…hopen tijd. En een goede spier- en botstructuur.

    Nu zal ik wel niet helemaal sporen maar ik vind die foto van die eekhoorn in de takken dus wel mooi. Want spannend zoals hij zich verbergt. Daarentegen vind ik die foto’s van die klikjes erg licht uitgevallen. Eigenlijk vind ik die van jou mooier. Ik houd wel van een beetje donker. Of ben ik nu chauvinistisch omdat ik jou ken (en uiteraard bewonder)?

    Enfin…. wat ik ook heb geleerd: fotograferen moet ik maar aan kenners overlaten. Ik geniet van de foto’s en probeer te leren wat er allemaal in verstopt is aan kennis en genialiteiten.

    Geliked door 1 persoon

  2. Mooi lesje, artmus, dank daarvoor.
    Ik zal trachten er mijn voordeel mee te doen … maar kweenie … dat geduld om tijden te turen en te wachten op dat ene moment … Nee, dat ligt me niet zo. De beessies moeten gewoon ook af en toe wat meewerken en één van mijn kuierpaadje kruisen. 🙂

    Like

zeg het maar.