Het Haaksbergerveen

500 hectare, Dina die net terug is van een prachtige reis door Kaokoland zal er bijna om moeten lachen, zo klein is het.
Maar  het is een pareltje in ons druk bevolkte landje en met recht een monument waar ik graag rondzwerf met de camera.

Het Haaksbergerveen is een hoogveenachtig natuurgebied in het grensgebied van de Nederlandse provincie Overijssel en Duitsland. Het ligt ten zuiden van Enschede in het oosten van de gemeente Haaksbergen.
Ik kom er graag, zeker in het voor-en najaar als het nog niet barst van de muggen.

Jan Dolfing maakt een prachtige film waarin de schoonheid van het gebied goed te uitdrukking komt.

Gisteren kon ik , door de lange periode van droogte midden in de groene plas staan.
Het leek of iemand de stop er uit getrokken had.

 

 

Ik was op zoek naar paddestoelen, liefst hele kleine, maar dat viel nog niet mee.

Slechts een enkel paddestoelje kon ik vinden en natuurlijk ” de adder” die lag te zonnen.

Vandaag regent het pijpenstelen dus ze schieten nu vast als paddestoelen uit de grond.

Als je nu eens een heel groot gebied wilt zien kijk dan eens op het blog van Dina

18 gedachten over “Het Haaksbergerveen

  1. Kijk maar uit Eveline, op die manier heb ik iemand tot aan haar knieën weg zien zakken…we stonden er met zijn drieën angstig naar te kijken, we realiseerden ons allemaal, dat te hulp schieten alleen maar fataal kon zijn voor iedereen…gelukkig kreeg zij de juiste ingeving en gooide zich plat voorover, waardoor haar gewicht verdeeld werd en zo kon ze zich er kruipend zelf weer uittrekken. Ik kan je vertellen, dat dit impact heeft…nog steeds

    Liked by 1 persoon

  2. De droogte is hier ook waarneembaar Eveline, het gebied waar ik de laatste week foto’s heb gemaakt lag er ook zo bij als op jou foto;s. Het ven zal nog wel niet vol zijn maar ik denk dat er wel wat meer paddestoelen te vinden zijn. Adders heb ik hier gelukkig nog niet gezien….laten we dat zo houden.. 🙂 🙂

    Liked by 1 persoon

    • 😄😄😄😄 hele volksstammen komen hier naar toe voor de adders maar het wordt toch vaak onderschat.
      Het blijven giftige dieren waar je respect voor moet hebben. Wat ik met de sissende adder heb meegemaakt is overigens heel zeldzaam. Meestal gaan ze er gewoon vandoor.

      Liked by 1 persoon

  3. Op basis van wat ik her en der zo zie en lees, lijkt het me geen goed paddenstoelenjaar Maar wie weet, misschien schieten ze straks na de regen overal tevoorschijn. Maar ook zonder paddenstoelen was jouw wandeling door het Haaksbergerveen de moeite weer waard. Gebarsten aarde levert eigenlijk ook altijd mooie foto’s op. Voor de adders zullen we weer een half jaartje moeten wachten …

    Liked by 1 persoon

  4. Menig uur door gebracht in het h.veen menig vogeltjes waar genomen gaat helaas niet meer daarom geniet ik toch maar mooi van jou en meerdere foto’s die worden gemaakt doormeerdere fotografen.Dank u

    Liked by 1 persoon

zeg het maar.

