Varken op de ladder

Voor de oudere generatie is dit een bekend beeld , een varken op een ladder.

Ik durfde er vroeger nooit langs als  er op de deel bij mijn Opa en Oma zo.n luguber geval stond.

De slager  verwerkte dit varken gisteren op de markt in Haaksbergen.

Langzaam verdween het varken om te veranderen in eerlijke worst, balkenbrij en meer smakelijks.

 

image

image

image

image

image

image

image

image

17 gedachten over “Varken op de ladder

  1. ja dat weet ik ook nog bij mijn opa op de deel en dan kwam de keurmeester een grote man op een motor met een lange leren jas.
    en aan de binnenkant van de jas allemaal messen en die zette dan stempels overal op het varken.
    en dat vond ik toch zo zonde want ja dat kon je niet meer eten (ging geloof ik in de worst)
    mooi om het nog een keertje weer te zien.

    Liked by 1 persoon

    • Ja..stempels…dat weet ik ook nog. En het braden en inmaken in weckflessen. Later kon je een diepvries kluisje huren. Weet je dat ook nog Jan ? Als je daar naar toe ging was het ijskoud in de hele kluis.
      Zolang dat beest op de deel hing was ik niet blij maar kater als de slager worst,balkenbrij enzovoort kwam maken stond ik er weer met mijn neus bovenop.
      Van mij mag het varken terug in de slagerij , eerlijk ambachtelijk vakwerk.

      Liked by 1 persoon

  2. Nee dat ken ik niet, ik woonde in Amsterdam in een arbeidersbuurt. Daar geen ladders, varkens en enge messen en zagen. Nu ik zo de foto’s zie (mooi hoor), ben ik (weer) geneigd om vegetarisch te gaan eten! 🙂

    Like

  3. Slager heb je varkenspootje ?? Nee…ik….lo…… 🙂 . dat is dan het eerste wat er in me opkomt, ook van vroeger.
    Mooi dat dit nog kan worden gezien, de keuringsdienst kijkt mee. Mooi vastgelegd Eveline.

    Like

    • Echt niet Henk. 25 jaar geleden liep de slager in onze straat nog met een half varken op zijn rug. Het huis slachten was vroeger heel normaal. 40 jaar geleden kocht wij samen met vrienden een varken en kwam de slager thuis om het vlees te verwerken. En de karbonaadjes gaan echt niet in de worst.

      Liked by 1 persoon

zeg het maar.

