over de grenzen……………..

 

Het is zo mooi om te zien hoezeer het Twents , Achterhoeks en de  Duitse taal in de grensstreek op elkaar lijken.

wandelingbijdehaarmuhle006.jpg picture by wezeltje

Het loopt eigenlijk in elkaar over en dat was vroeger toch maar makkelijk.

iedereen die plat  kon spreken kon zich verstaanbaar maken.

J.J. van Deinse heeft daar in de oude spraak een prachtig gedicht over gemaakt.

 

Oons Twenthe und`t Munsterland,

Dee sund van eenen stamm,

`t Was al te hoop`t saksenlaand

lang veur de grens hier kwam.

Dat zuut men an`t oale burenhus

met`t spitse roode dak,

Woar boaven ja joar in joar ut

de eek sein kopp ut stakt.

 

_DSC9463.jpg picture by wandelmus
 

Dat heurt  m`n an de oale sproak,

oons mooie oale platt,

Dat vrogger jeder sprekken kon

op t. land und in de stadt.

 

Den roggenesch und`t wiedeveld

sind hier so gut as doar,

de geetling und de nachtegaal

de singt doar even kloar.

J.J. van Deinse.

 

 

Ik heb daar nog een leuke anekdote over.

Ooit gingen wij met onze achterhoekse ouders naar Denemarken en ik stond me aan de Deens grens uit te sloven

om me verstaanbaar te maken.

Dat was nou echt nergens voor nodig geweest.

Mijn achterhoekse vader mengde zich in onvervalst plat in het gesprek , en wat denk je,  die Deen en die Achterhoeker

verstonden elkaar perfect.

0 gedachten over “over de grenzen……………..

  1. Ha mus,
    Het lijkt wel buitenlandse taal.
    Mijn opa en oma kwamen ook uit de achterhoek.
    Mooie anekdote,
    Eveline ik hoop niet
    dat ik jou van het pad af gebracht heb.
    Het was maar een grapje.
    Groetjes Christiene.

    Like

  2. Oh Muzz ik heb smakelijk gelachen om alle kabouters en grinnik bij ons in de grensstreek moj ok uutkieken waggezegt. Ze begriep het niet, maar verstoat het wal.. En nee dat is vast niet goed geschreven..

    Like

  3. Kun je zien hoe internationaal de twentenaar is.
    OT.
    Sorry voor mijn ,helaas, verkeerde reactie bij “Oldtimer”!
    Maar ik heb me verbeterd nadat Oldtimer mij op m’n fout gewezen heeft!

    Like

  4. Haha…Muzzzzz…zo’n goeie 40 jaar geleden stond ik in het Bisletstadion in Oslo
    onze Ard en Keessie aan te moedigen en voor ons stond iemand (met al heel wat glaassies op) heen en weer te zwaaien, toen iemand riep: Stoa stille!!!!! Ik dacht..Ha…ok èene uut Dèventer,
    maar het bleek een Noor te zijn. Dus ook daar kunnen we terecht met ons dialect….wel zo makkelijk, hè?

    Like

  5. Eh…..????????
    Wonen er veel vreemde Chinezen in Twente?
    Ik denk dat dit komt omdat ze kaboutertjes hebben gezien.
    Hahahahahahaha ha……. ha…. ha.
    Nee dit is niet leuk!
    Dit is gewoon een stomme reactie!
    Maar………
    Wel van een verstandige man.
    Maar ja mannen zijn altijd verstandig.
    Het zou heel onverstandig zijn om dat te ontkennen.

    Like

  6. Ja mooi is dat he Mus die herinnering neem je , je leven lang mee aan je vader.

    Ik heb zo,n zelfde anecdote over Kees maar dan in het Frans:)))))
    Jammer dat zo weinig mensen nog dialect preken he hier is dat tenminste zo en ik denk bij jullie ook; toch een stuk cultuur dat verloren dreigt te gaan jammer.

    Dikke knuffel van Sarewiets en de bengels

    Like

  7. Wat een heerlijk nostalgies log Muzz. En dat gedicht, zo leuk om te lezen.
    Waar zijn we nu toch helemaal mee bezig!!
    Denk ik dan.
    Gewoon dicht bij ons wezenlijke blijven, maar zijn we dat inmiddels helemaal vergeten? Het lijkt er vaak wel op.
    Je laat me echt genieten met dit log.

    Like

  8. Der koomt mie un paa foto’s
    ommunnig kunnig vuur!

    Hoe meer taaln au köt kuiern hoe meujer ut is toch?
    Allineg dat skriewn, dat felt neet meet vin ik!

    Meer met plat proatn reet ik mie wa!
    Of neet tan?

    Kroepie voort lekker achter de gebreide onderbokse
    of heb ie den an?

    Sloap lekker!
    beuzeblaadje

    Like

zeg het maar.

